Adrian Șter și Diana Crângașu, doi dintre cei mai experimentați avocați din domeniul concurenței, lansează 360Competition. Care sunt promisiunile fondatorilor la început de drum, câți avocați va avea firma și în ce proiecte lucrează deja

Adrian Șter și Diana Crângașu, doi dintre cei mai experimentați avocați din domeniul concurenței și ajutorului de stat, au pus bazele primului boutique de avocatură specializat exclusiv în aceste domenii.

360Competition reunește o echipă de avocați seniori care vor gestiona direct proiecte de dreptul concurenței și ajutorului de stat, printre care: investigații ale autorităților de concurență, notificări ale concentrărilor economice, implementarea programelor de conformare, notificarea măsurilor de ajutor de stat la Comisia Europeană. De asemenea, echipa este specializată în chestiuni comerciale cu implicații majore în domeniul concurenței, precum structurarea rețelelor de distribuție, elaborarea unui sistem de prețuri și discounturi, intrarea în relații comerciale cu alți jucători de pe piață, participarea în cadrul unor asociații profesionale sau de sector.

360Competition are la bază experiența lui Adrian Șter de partener coordonator a departamentului de concurență al D&B David și Baias și al Wolf Theiss, două departamente de concurență de prim rang din România, și a Dianei Crângașu în coordonarea practicii locale de concurență a Clifford Chance, pentru care va acționa în continuare ca ‘of counsel’ – de altfel, 360Competition este deschisă colaborării cu alte societăți de avocatură în domeniile concurenței și ajutorului de stat.

Pentru primul an de activitate, 360Competition își propune creșterea portofoliului existent de clienți cu circa 40%, iar, în următorii doi ani, dezvoltarea unei echipe de până la 10 avocați.

Avocații 360Competition sunt printre cei mai experimentați din România, recomandați de clasamentele internaționale de specialitate și reprezentând companii multinaționale și antreprenori locali. De-a lungul timpului, aceștia au fost implicați în investigații naționale și europene și concentrări economice complexe multijurisdicționale, acoperind sectoare precum bancar-asigurări, energie, telecomunicații, produse farmaceutice, construcții, mass-media, industrie, automobile și FMCG.

360Competition este urmarea firească a unei cariere de peste15 ani în domeniul concurenței și ajutorului de stat, în cadrul căreia am avut oportunitatea de a coordona cele mai importante spețe de dreptul concurenței din România. Deschiderea unui boutique specializat reflectă atât încrederea pe care o avem în capacitățile noastre, cât și maturitatea pieței de servicii juridice din România, care e favorabilă acestor inițiative”, a afirmat Adrian Șter.

„Experiența și portofoliul de clienți cu care pornim la drum ne confirmă că facem acest pas cu cea mai bună echipă, dar și la momentul potrivit. Inovarea începe de la modelul nostru de business, vrem să oferim clienților noștri solutii inovative, la care anterior nu ar fi avut acces - deloc întâmplător, motto-ul nostru este ‘crafting possibilities’”, a completat Diana Crângașu.

Lipsa constrângerilor corporatiste, flexibilitatea și implicarea directă a doi avocați seniori supraspecializați în concurență și ajutor de stat sunt printre atuurile cu care 360Competition va susține eficient obiectivele comerciale ale clienților săi și va fi recunoscută drept una dintre firmele de avocatură de top din România.


  Portalul de concurență a stat de vorba cu fondatorii firmei pentru a afla cu ce gânduri pornesc la drum și care sunt planurile acestora. Mai multe informații, în interviul de mai jos.

 

BizLawyer: Ați înființat o nouă societate de avocați pe o piață de consultanță juridică extrem de concurențială. Vă rugăm să ne dați câteva detalii referitoare la noua entitate.


Adrian Șter: Intr-adevar, am lansat impreuna cu Diana Crangașu primul boutique de avocatura din Romania specializat in dreptul concurentei si ajutor de stat.  Numele de 360Competition a fost ales pentru noul proiect din doua motive: pe de o parte, pentru ca reflecta faptul ca putem aborda toate provocarile de natura concurentiala existente la cel mai inalt nivel. Pe de alta parte, arata ca, in prezent, dreptul concurentei influenteaza toate aspectele activitatii unei companii, de la relatia cu furnizori, concurenti si clienti pana la reglementarea relatiei cu angajatii. Nu in ultimul rand, ne-am dorit un nume care sa reflecte mai degraba ceea ce facem decat cine sunt fondatorii proiectului, sa fie mai mult despre proiect si mai putin despre cei care au pus bazele sale. De altfel, motto-ul nostru sugereaza aceeasi idee – ‘crafting possibilities’.

Astfel, clientii nostri vor beneficia de asistenta de specialitate la cel mai inalt nivel in doua domenii care, desi studiate extrem de putin sau deloc in timpul facultatii, devin din ce in ce mai importante pentru activitatea pe piata a companiilor, domenii extrem de dinamice, aflate in continua dezvoltare.
 
In acest moment suntem in curs de definitivare a echipei initiale, iar pentru urmatorii doi ani ne propunem dezvoltarea unei echipe de pana la 10 avocati care sa gestioneze direct proiecte de concurenta si ajutor de stat. Promisiunea noastra fata de clienti, asadar, este ca orice proiect va beneficia de implicarea directa a unui avocat senior si nu va fi alocat membrilor cu mai putina experienta, din considerente de alocare de resurse sau pay-off financiar.

Nu ne propunem sa devenim o firma full service – experienta ne-a confirmat ca, atat concurenta, cat si ajutorul de stat necesita un nivel de expertiza inalt, asa incat pentru un client este foarte important sa lucreze cu avocati specializati exclusiv in aceste domenii. De altfel, clientii existenti ne-au confirmat, la randul lor, aceasta abordare – prefera sa vina la noi pentru servicii exclusiv in aceste domenii pentru ca au incredere ca sunt tratate la nivelul cel mai inalt.


In ce context v-ati despartit de D&B David si Baias, firma in care aveati statut de partener? Ce conditii au fost indeplinite, care a fost mecanismul care v-a propulsat spre acest proiect propriu?


Adrian Șter: Despartirea de D&B David si Baias a fost una amiabila, de comun acord, si se datoreaza nu vreunor nemultumiri pe care le-as fi avut fata de D&B, ci dorintei mele de a porni pe un drum nou, coordonand un proiect propriu. A fost foarte important sa pot implementa o viziune pe care am tot conturat-o de-a lungul ultimilor ani. In plus, cred ca am ajuns la acel punct de maturizare profesionala in care am nu doar viziunea, ci si mijloacele necesare implementarii unui concept nou pe piata din Romania, un concept care sa impleteasca pasiunea noastra pentru acest domeniu cu o abordare pragmatica, apta de a aduce beneficii clientilor nostri.


Cati avocati v-au urmat de la D&B David si Baias in noua firma?


Adrian Șter: In momentul de fata nu colaboram cu avocati de la D&B, dar piata este una extrem de dinamica, nu excludem aceasta posibilitate pe viitor. De principiu, nu sunt adeptul ‚transplantului’ de echipe – e dificil sa faci ceva nou cand tot ce schimbi e locul in care iti desfasori activitatea. Caracterul inovativ al acestui proiect avea nevoie de un partener pe masura, motiv pentru care alegerea Dianei este una extrem de potrivita.


Va rămâne un ”boutique law firm”, specializat in Concurenta/ajutor de stat, sau veti dezvolta, in timp, o firma full service? Cum va veti pozitiona?


Diana Crângașu: 360Competition va ramane un boutique law firm specializat pe concurenta si ajutor de stat. Ne pozitionam ca un furnizor de servicii juridice premium in aceste sectoare, care se adreseaza companiilor active din toate domeniile de activitate, de toate dimensiunile, de la start-ups pana la lideri de sector, si obiectivul nostru este sa avem una dintre cele mai mari echipe de avocati specializati in aceste domenii de pe piata in urmatorii doi ani.

In plus, departe de a fi, pur si simplu, un furnizor de servicii juridice traditional, ne propunem sa venim pe piata cu solutii software axate pe conformarea cu dreptul concurentei care sa optimizeze activitatea clientilor nostri. Oferim acest serviciu din urmatorul considerent – in mod obisnuit, clientii ajung la noi la inceputul unei investigatii declansate de Consiliul Concurentei, cand deja maparea riscurilor existente la nivel de companie este redundanta. Asadar, ceea ce oferim este o solutie pentru maparea riscurilor in activitatea zilnica a companiei, in functie de riscurile specifice sectorului, dar si de riscurile specifice companiei, pentru a fi proactivi si a preintampina orice fel de probleme.

Programele de conformare implementate de companii nu mai sunt, de cativa ani, forme fara fond, iar Consiliul Concurentei este tot mai atent la acest aspect atunci cand le analizeaza pentru acordarea unei circumstante atenuante. In aceeasi masura, exercitiile de due diligence sau audit intern pot fi de succes, insa reprezinta doar o radiografie la un anumit moment. Astfel, noi vom oferi o modalitate de a urmari riscurile din activitate per ansamblu.
 

Ce tip de clienti/proiecte aveti in vizor pentru primul an de activitate? Care ar fi dimensiunile ideale pentru noua firma pe care o coordonati?


Adrian Șter: Ne bucuram sa pornim cu un portofoliu larg de clienti, din aproape toate sectoarele, de la bancar si asigurari, energie, pana la telecom, farma, agricultura, retail. Aceasta a fost, de altfel, prima confirmare ca facem pasul potrivit – numarul celor care ne-au urmat.

Pentru primul an de activitate, vrem sa creștem portofoliul existent de clienti cu aproximativ 40% si sa ajungem la o echipa de 4-5 avocati dupa primul an de activitate.

Credem ca antreprenorii locali vor deveni in curand clientii nostri majoritari. In primul rand pentru ca avem o afinitate cu ei – sunt oameni energici, neobositi, si care prin efortul lor au sprijinit economia locala in ultimii ani. In al doilea rand, anii 2020 si 2021 sunt ani de maturizare a economiei romanesti, iar asta va aduce si nevoia de asistenta juridica la un alt nivel – atunci cand firmele se consolideaza, au nevoie de organizare proconcurentiala a echipelor, de o mai buna aliniere la regulile dreptului concurentei a politicilor comerciale. De aceea, consideram ca venim in ajutorul acestora cu cel mai bun pachet de servicii de pe piata.

Nu in ultimul rand, vom continua sa oferim asistenta juridica pe proiecte punctuale altor firme de avocatura care nu detin capacitati specializate in domeniul concurentei si ajutorului de stat, fiind unici pe piata prin capacitatea noastra de a oferi aceste servicii. Este un model de business adoptat din afara care se pliaza foarte bine pe nevoia de optimizare a activitatii firmelor de avocatura din Romania.

Cati avocati va propuneti sa aveti pana la sfarsitul acestui an? Ce tip de avocati aveti in vizor? Cum faceti recrutarile, dupa ce criterii îi selectați?


Diana Crângașu: In acest moment recrutam atat avocati cu experienta, cat si avocati tineri, pasionati de domeniile de activitate ale firmei. Criteriile aplicate difera, bineinteles, in functie de gradul de senioritate – in cazul celor cu experienta, cautam competenta in domeniu si o compatibilitate a viziunii. In ceea ce priveste avocatii tineri, ne uitam la pasiune pentru aceste domenii si dorinta de a invata, intrucat e dificil sa ceri competenta profesionala unor avocati care nu au avut posibilitatea de a studia dreptul concurentei sau al ajutorului de stat la facultate.

Anul 2020 a schimbat modul de lucru la birou, iar echipa noastra lucreaza deja foarte bine si online si offline, lucru care sprijina si dorinta noastra de a asigura un echilibru real intre viata privata si viata profesionala. Amandoi venim din medii corporatiste, ceea ce, cu bune si rele, ne-a ajutat sa delimitam concret ceea ce ne dorim pentru noi si ce le putem oferi celorlalti.

Care ar fi targetul financiar al firmei in primul an de existenta? Care sunt principalele linii strategice ale firmei in acest an ?


Adrian Șter: Nu avem un target financiar per se, si vom judeca primul an nu neaparat dupa veniturile aduse, ci dupa numarul de clienti noi atrasi. In esenta, principalul nostru obiectiv este transferarea notorietatii individuale detinute de fiecare dintre noi asupra acestui proiect si impunerea 360Competition drept o alegere fireasca in acest domeniu. In ceea ce priveste alocarea veniturilor, consideram ca acestea vor fi realizate in proportie de 60-70% din practica de concurenta, restul fiind datorat practicii de ajutor de stat.


Care sunt cele mai importante proiecte la care lucrati in aceste prime luni de activitate ?


Adrian Șter: In acest moment cele mai importante proiecte sunt reprezentarea unor clienti din sectoarele farma, energie si agricultura in cadrul unor investigatii ale Consiliului Concurentei, respectiv a unor concentrari economice. Nu in ultimul rand, asiguram asistenta privind activitatile curente ale unor clienti importanti din domeniul logistic si domeniul constructiilor.

De ce un start-up acum? Considerati ca este un moment prielnic pentru un nou inceput? Exista un moment anume in care un tanar avocat poate pleca din firma in care a lucrat si poate alege sa-si construiasca propria societate? Ce investitii presupune lansarea unei firme de la zero?


Adrian Șter: Cred ca, de regula, momentul prielnic pentru inceperea unui proiect personal e dat de gradul de maturitate, de pregatire, a celor care doresc sa il porneasca, deci conditia principala e subiectiva, nu obiectiva. Cu toate acestea, contextul obiectiv poate fi favorabil sau nefavorabil acestor initiative, si in acest caz cred ca e favorabil – pe masura ce piata avocaturii romanesti s-a consolidat, am remarcat si o dinamica diferita a clientilor. Acestia cauta, tot mai mult, calitate, fiind dispusi sa mearga in mai multe locuri pentru a o obtine. In mod interesant, considerentele financiare raman relevante, dar, pentru tot mai multi, primeaza calitatea.

Acum 10-15 ani, clientii preferau sa apeleze la firmele mari de avocatura, cele care puteau oferi servicii complete si care, de regula, erau si singurele care detineau si competenta necesara in domeniile percepute ca fiind de nisa. In prezent, in schimbul interactiunii directe cu avocati seniori, a implicarii directe a acestora in proiecte si a unor servicii de calitate, clientii sunt dispusi sa apeleze la firme de avocatura tip boutique, piata din Romania aliniindu-se unui trend inceput deja de ceva timp pe pietele externe.

Astfel, cea mai importanta investititie in 360Competition este experienta noastra cumulata si reputatia dobandita in piata, atat eu cat si Diana fiind avocati cu experienta de peste 15 ani in cele doua domenii.  
 

Ce sfaturi aveti pentru colegii care aspira la acest statut, de coordonator al propriei firme de avocati?


Diana Crângașu: Nu stiu daca acei colegi care aspira la acest statut au neaparat nevoie de sfaturi, intrucat cei care simt ca trebuie sa faca acest pas il fac, de regula, pentru a reflecta anumite convingeri interne. Cu toate acestea, sfatul meu ar fi sa aiba incredere in ei - cand vedeti ca sunteti inovativi in munca voastra, cand aveti constant idei bune pentru imbunatatirea asistentei acordate clientilor vostri, cand vi se pare ca lucrurile pot fi facute si altfel, oricum ar fi acel altfel, aveti incredere in voi si faceti pasul. Nu exista un singur mod de a face un lucru, si piata a demonstrat ca apreciaza abordarile inovative, curajoase si care aduc beneficii clientilor.

bizLawyer


About Us

Concurenta.ro este un site de știri din grupul BizLawyer care se adresează practicienilor în Dreptul concurenței, focusat pe aplicarea regulilor de concurenţă, conştientizarea beneficiilor conformării şi riscurilor încălcării legislaţiei concurenţei.