Speța a implicat o dezbatere juridică extrem de interesantă, cu multiple elemente de noutate despre tânăra industrie a serviciilor cu valoare adăugată și confluența ei cu industria telecomunicațiilor. Decizia Consiliului Concurenței de a amenda compania Orange România a fost anunțată în ianuarie 2019, după o investigație ce durase trei ani – și a vizat o presupusă limitare a accesului unui agregator de servicii cu valoare adăugată la numerele scurte din rețeaua proprie de telefonie a operatorului de telecomunicații.
După patru ani de litigiu, Înalta Curte de Casație și Justiție a confirmat hotărârea pronunțată de Curtea de Apel București, de anulare integrală a sancțiunii impuse de autoritatea de concurență din România, după ce, în 2020, Înalta Curte de Casație și Justiție acordase și suspendarea executării silite a deciziei autorității de concurență.
„Soluția pronunțată în acest dosar este un act de dreptate, ca urmare a calității serviciilor avocațiale prestate, a competenței și a experienței coordonatorilor echipei juridice a Orange România, și a înțelegerii complexității problemelor de fapt și de drept ridicate în acest proces de către completele de judecată. În mod special, trebuie să fie menționată redactarea impecabilă a hotărârii pronunțate în prima instanță de Curtea de Apel București. Soluția prin care a fost rezolvat acest proces are o valoare de principiu. S-a statuat în mod judicios, printre altele, că sancțiunile contractuale aplicate în mod legitim unui partener contractual neloial nu pot reprezenta element constitutiv al contravenției de abuz de poziție dominantă. Această soluție este întemeiată și pe hotărâri pronunțate într-un litigiu anterior, gestionat de aceeași echipă din cadrul STOICA & Asociații”, spune Valeriu Stoica, Founding Partner, STOICA & Asociații.
„A fost un proiect îndelungat, într-o industrie nouă și sofisticată, a serviciilor cu valoare adăugată, care a necesitat multe ore de studiu și analiză strategică pe multiple planuri. Am avut o comunicare continuă între echipele de avocați și client și o foarte bună sincronizare. Toate acestea ne-au ajutat să fim răsplățiți cu privilegiul de a obține pentru clientul nostru această decizie excepțională pentru jurisprudența ultimilor ani în materie de dreptul concurenței în România”, spune Simona Neagu, Counsel și coordonator al practicii de Litigii din cadrul Clifford Chance Badea.
Această jurisprudență, prin valoarea ei de principiu, va contribui la orientarea activității Consiliului Concurenței și la consolidarea rolului său de păzitor al regulilor economiei de piață liberă, bazată pe proprietatea privată.
Speța a adus laolaltă echipa juridică a Orange România formată din Milena Horvat, Legal Affairs and Governance Director și Andrei Brujan, Corporate and Technology Legal Division Manager și unii dintre cei mai buni avocați de profil din România.
Din partea societății de avocați STOICA & Asociații, echipa a fost coordonată de Prof. univ. dr. emerit Valeriu Stoica și a fost formată din Dan-Rareș Răducanu, Senior Partner și Constantin – Cosmin Pintilie, Senior Associate.
Din partea firmei de avocatură Clifford Chance Badea, echipa a fost coordonată de Counsel Simona Neagu, liderul practicii de Litigii de la București, și a fost formată din Eleonora Udroiu, Of Counsel și coordonator al practicii de Concurență, și Vicu Buzac, Senior Associate.
Reamintim că autoritatea de concurență a sancţionat Orange România, în 2019, cu o amendă în valoare de 64,9 milioane de lei (aproximativ 14 milioane de euro) pentru abuz de poziţie dominantă.
La acea vreme, Consiliul Concurenţei a arătat că, în perioada 2011 - 2015, operatorul de telefonie a limitat accesul companiei Simplus Invest SRL la reţeaua sa de telefonie mobilă, blocându-i activitatea de transmitere a mesajelor comerciale către/de către clienţii Orange.
În cadrul investigaţiei, Autoritatea de Concurenţă a constatat mai multe fapte ale Orange prin care a limitat accesul Simplus la reţeaua sa, cum ar fi: refuzul de a deschide noi servicii comerciale prin alocarea unor noi numere scurte, respectiv închiderea anumitor numere scurte.
"Companiile mari, care deţin poziţii dominante, trebuie să aibă un comportament nediscriminatoriu faţă de partenerii lor şi să creeze proceduri clare, transparente şi rezonabile pentru situaţiile ce justifică o limitare a accesului la reţeaua sa", a declarat atunci preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu.
În perioada 2012 - 2013, Simplus era principalul jucător din România pe piaţa de intermediere de transmitere de mesaje comerciale prin numere scurte. Acţiunile Orange au diminuat în mod semnificativ capacitatea acestui integrator de a concura pe piaţă, cifra de afaceri a Simplus diminuându-se în perioada 2012 - 2015 de aproximativ cinci ori, a comunicat instituția.
Orange România a susţinut atunci că a fost sancţionată de Consiliul Concurenţei pentru că a stopat practicile înşelătoare ale unui furnizor de servicii şi a anunţat, în 2018, că va contesta amenda prin toate mijloacele legale.
"Orange România a fost sancţionată de către Consiliul Concurenţei pentru reacţia legitimă şi justificată de a stopa practicile comerciale înşelătoare ale unui furnizor de servicii. Reamintim că demersurile de stopare a comportamentelor frauduloase reprezintă o practică recomandată şi aplicată în România şi la nivel european", au spus reprezentanţii companiei.
Clifford Chance Badea și STOICA & Asociații câștigă definitiv în fața Consiliului Concurenței în dosarul privind anularea unei amenzi de 13,5 mil. € primite de Orange România. Ce avocați au lucrat în proiect, alături de echipa juridică a operatorului
- B. S.
- Avocați