Investigaţia declanşată de Comisia Europeană privind ajutorul de stat acordat operatorului aerian TAROM este o etapă procedurală în analiza cazului, se arată într-un comunicat al Consiliului Concurenţei, remis, luni, AGERPRES.
Guvernul a acordat TAROM un ajutor de stat individual pentru salvare, în valoare de 36,7 milioane de euro, autorizat de Comisia Europeană în februarie 2020, în condiţiile în care situaţia financiară a companiei s-a deteriorat constant în ultimii ani.
Compania era nevoită să suporte cheltuieli semnificative pentru a finanţa modernizările tehnice necesare flotei sale, combustibilul şi cumpărarea certificatelor ecologice, ajungând, la finele anului 2019, să se afle în imposibilitatea continuării activităţii în condiţii de siguranţă şi securitate.
În acest context, rolul acestui ajutor era de a asigura finanţarea necesară care să permită companiei să îşi îndeplinească obligaţiile financiare pentru cele şase luni de la acordarea ajutorului (perioada martie - august 2020), timp în care compania trebuia să găsească soluţii de ieşire din situaţia de criză (să ramburseze ajutorul de salvare sau să prezinte un plan de restructurare).
Întrucât TAROM nu a avut capacitatea financiară de a rambursa ajutorul de stat pentru salvare, autorităţile române au decis restructurarea companiei şi transmiterea unui plan de restructurare către Comisia Europeană.
Planul de restructurare al companiei vizează, în principal, reînnoirea flotei, măsuri de optimizare comercială (reoptimizarea rutelor, renegocierea contractelor cu furnizorii, închiderea de agenţii neprofitabile etc), măsuri de eficienţă organizaţională, măsuri de optimizare a costurilor (vizează, spre exemplu, reducerea consumului de combustibil şi costurilor de handling), precum şi acoperirea deficitului de cash.
Declanşarea procedurii de investigaţie este o etapă procedurală parcursă în mod normal de Comisia Europeană, mai ales în ceea ce priveşte ajutoarele de stat pentru restructurare, având în vedere că sunt implicate multe elemente care trebuie analizate (plan de restructurare, asigurarea viabilităţii companiei, măsuri compensatorii propuse pentru a preîntâmpina denaturarea mediului concurenţial).
"În actualul context, în care industria aviatică a fost puternic afectată de izbucnirea epidemiei cu Covid -19, iar deciziile Comisiei Europene au fost deja atacate la Curtea Europeană de Justiţie - inclusiv decizia DG Comp referitoare la ajutorul de stat pentru salvare acordat TAROM - este absolut firesc ca un ajutor de stat pentru restructurarea unei companii să fie autorizat după o analiză mai aprofundată", a declarat Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Guvernul şi Consiliul Concurenţei vor continua dialogul cu Comisia Europeană pe acest dosar, astfel încât să fie finalizat cât mai repede, iar în urma implementării planului de restructurare compania să devină profitabilă.
La sfârşitul anului 2020, autorităţile române au acordat TAROM un ajutor de stat, autorizat de Comisia Europeană, pentru acoperirea daunelor (19,33 milioane de euro) direct legate şi cauzate de pandemia cu COVID-19, acordat pentru pierderile înregistrate în perioada 16 martie - 30 iunie 2020 şi cauzate de restricţiile impuse de Guvernul României.
În prezent, autorităţile române se află în discuţii cu forul european pentru acordarea unui nou ajutor de stat pentru compensarea pierderilor din exploatare înregistrate de TAROM în perioada iulie-decembrie 2020, ca urmare a epidemiei cu COVID-19 şi cauzate direct de această pandemie.