Consiliul Concurenţei propune stabilirea unui tarif de referinţă la ora de manoperă pentru reparaţiile auto, în condiţiile în care obligativitatea decontării directe între companiile de asigurări creează premisele ca preţurile să crească, a declarat Adrian Stelian Comănescu, Director Direcţia Servicii în cadrul Consiliului Concurenţei.
"Această obligativitate de contractare a decontării directe creează premisele ca preţurile să crească şi, tocmai de aceea, noi, de la Consiliul Concurenţei, ne gândim care ar fi modalităţile pentru ca în final tariful pe poliţă să nu fie unul schimbat, să fie cam în aceiaşi parametri, în acelaşi timp promovând interesele consumatorului, să plătească nişte servicii la tarife rezonabile. Şi, aici, contractarea unui anumit serviciu suplimentar creează aceste premise pentru ca preţurile să crească dar, în acelaşi timp, trebuie să ne uităm şi la costuri, trebuie să ne uităm şi la cum ar putea societatea asigurătoare, care în final plăteşte această factură, să aibă un anumit control sau un anumit cuvânt de spus asupra cuantumului pe care îl plăteşte. Aici ar trebui să avem o discuţie, care ar putea fi principalele modalităţi prin care putem crea premisele pentru acest dialog. În acelaşi timp vorbim de costuri, costuri destul de ridicate care pe unele statistici arată că sunt într-o continuă creştere şi, de aceea, o posibilitate de a controla într-un fel aceste costuri ar fi o discuţie referitoare la un tarif recomandat la ora de manoperă. Cam astea sunt lucrurile la care noi ne-am gândit pentru a contracara această posibilă creştere a preţurilor, prin nişte mecanisme de a reduce cheltuielile, pentru ca în final consumatorul să fie cel care câştigă", a menţionat Adrian Stelian Comănescu, la Conferinţa anuală a BAAR "Asigurările auto - înapoi în viitor".
Potrivit acestuia, Consiliul Concurenţei, la iniţiativa Ministerului Finanţelor, "pe această contractare obligatorie a poliţei propune un mecanism privind stabilirea unui tarif de referinţă".
"Ne-am gândim la formula în care BAAR (Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România) să contracteze o societate, un terţ independent, care să stabilească o metodologie. Deci nu ajungem ca BAAR-ul să stabilească un anumit preţ. Vorbim de o anumită metodologie care va fi stabilită, iar aceasta va fi avizată de o comisie, de un comitet din care să facă parte inclusiv reprezentanţi ai Consiliului Concurenţei, ai asigurătorilor, ai transportatorilor şi ai Protecţiei Consumatorilor. Este una dintre idei şi, într-adevăr, s-a făcut o astfel de propunere de mecanism", a spus reprezentantul Consiliului Concurenţei.
Acesta a explicat că terţul independent stabileşte un mecanism prin care se ajunge la un anumit tarif al orei de manoperă, dar cei care se aşază la masă nu vor vedea preţuri.
"Ei se uită la acest mecanism şi văd în ce măsură componentele din acest mecanism reflectă realitatea şi structurile fiecăruia de cost", a mai spus Comănescu.
Întrebat dacă există posibilitatea alinierii tarifelor de manoperă, reprezentantul Consiliului Concurenţei a menţionat că "pot exista premise de aliniere a tarifelor".
"Într-adevăr, pot exista premise de aliniere a tarifelor. Când s-a vorbit de tariful maxim pe RCA, analiza noastră după acea perioadă de impunere a arătat că nu toate firmele de asigurări s-au dus în plafonul maxim. Am făcut analize pe diferite categorii de maşini, iar concluziile au fost clare, că societăţile de asigurare nu s-au aliniat la maximul tarifelor. Folosim BAAR-ul să strângă aceste tarife de la service-urile pe care le autorizează. Ne gândim la o modalitate de rafinare, în sensul în care este posibil ca pentru unele zone geografice tarifele să fie diferite şi atunci ne gândim şi la criteriul acesta geografic, să avem tarife de referinţă la ora manoperei pe anumite zone, în funcţie de specificul fiecărei zone, în funcţie de concentrarea în piaţă pentru fiecare zonă. Speranţa mea este că service-urile nu-şi vor alinia tarifele", a mai spus Comănescu, menţionând că instituţia pe care o reprezintă nu este de acord cu această aliniere.
Potrivit acestuia, o altă modalitate este crearea unei aşa numite 'clearing house' care presupune o perioadă de timp destul de îndelungată pentru crearea unor fonduri noi din partea societăţilor de asigurare, iar mai departe mecanismul ar fi ca, din acest fond, "fiecare dintre asigurători care plăteşte daunele respective să îşi tragă bani, urmând să se îndestuleze pe măsură ce timpul trece".
Ministerul Finanţelor a publicat, în data de 26 ianuarie 2021, pe propria pagină de Internet, proiectul de Ordonanţă de Urgenţă ce vizează decontarea directă obligatorie între asigurătorii de RCA.
Serviciul de asigurare de decontare directă garantează persoanei prejudiciate posibilitatea de a se adresa asigurătorului la care are încheiată asigurarea RCA în vederea recuperării prejudiciului, urmând ca acesta să recupereze în totalitate sau în parte sumele achitate de la asigurătorul RCA al persoanei vinovate de producerea accidentului.
Conform proiectului, un alt scop al introducerii acestui serviciu de asigurare este acela de soluţionare amiabilă a unui număr extrem de mare de dosare de daună de regres administrativ, în special de micşorare a costurilor de gestionare a acestora, dar şi reducerea termenului de acordare a despăgubirilor.
Totodată, decontarea directă între asiguratorii RCA este aplicabilă la îndeplinirea cumulativă a următoarelor condiţii: accidentele auto se produc pe teritoriul României; vehiculele implicate în accidentele auto sunt înmatriculate/înregistrate în România; prejudiciile au rezultat în urma unui eveniment produs exclusiv între două vehicule; ambele vehicule implicate în accidentul auto au asigurare RCA valabilă la data evenimentului; din accident s-au produs prejudicii exclusiv vehiculelor.
În cazurile în care se îndeplinesc în mod cumulativ condiţiile prevăzute, persoana prejudiciată avizează dauna la propriul asigurator RCA.
Procedura de decontare directă se stabileşte prin reglementări ale Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF).